Дори джентълмените сменят гуми

Помните вероятно вица от близкото социалистическо минало, в който чужденка споделя впечатленията си от България и разказва: „Твърдят, че българите не били джентълмени. Според мен това не е вярно! Днес например видях на улицата един мъж, който с чадър пазеше от дъжда една жена, докато тя сменяше спуканата гума на колата си.“

Е, да но ако нямате чадър наблизо? Пък и независимо дали сте мъж, жена, джентълмен, принцеса, джедай или както и да решите да се идентифицирате в наближаващото преброяване на населението, ако притежавате моторно превозно средство на четири колела, звукът, който най-малко ви се ще да чуете изпод колата си е този от спуканата гума. Усещате вибрациите на волана. И вече знаете какво да очаквате. Но знаете ли какво да направите?

Ето какво! В 10 безопасни, лесни стъпки, описани по-долу:

1. Намерете безопасно място за спиране на колата, възможно най-далече от движението. Използвате аварийните си светлини или фаровете, ако има голям трафик.

2. Превключете на паркинг или задна предавка, ако колата ви има ръчна скоростна кутия и натиснете ръчната спирачка. Колата трябва да е на равна, твърда земя. Ако земята е мека, крикът ще потъне в нея и няма да повдигне колата. Ако колата не е добре уравновесена, тя може да падне от крика.

3. Намерете резервната гума, крика и гаечния ключ в багажника на вашия автомобил. Използвайте гаечния ключ, за да разхлабите гайките, които държат колелото на място. Само ги разхлабете леко. Не ги махайте още!

4. След това намерете точките за повдигане. При повечето коли те са разположени точно зад предните колела или пред задните колела. Ако не може да ги намерите – проверете в ръководството на автомобила – там е описано точното им местоположение.

4. Тази стъпка не е задължителна, но е полезна, ако е възможно, да я осъществите. Поставете нещо под гумите на противоположната на спуканата гума страна на автомобила – парче дърво или тухла – ако намерите подходящи – като застраховка, че колата няма да се затъркаля, когато я повдигнете.

5. Поставете крика при точката на повдигане, която е най-близо до спуканата гума, и повдигнете колата, докато гумата остане във въздуха.

6. Отстранете всички капачки от спуканата гума, за да имате достъп до гайките. Използвайте гаечния ключ, за да завъртите гайките обратно на часовниковата стрелка, за да ги разхлабите. Извадете гайките и ги поставете на удобно място наблизо (но достатъчно далеч, за да не ги настъпите случайно и да ги разпръснете).

7. Издърпайте спуканата гума и поставете резервната гума върху главината. Завийте обратно гайките на правилните позиции и ги затегнете с ръка.

8. Спуснете крика, докато гумата само докосне земята и използвайте гаечния ключ, за да затегнете болтовете – но не претягайте! Този път завъртайте с гаечния ключ по часовниковата стрелка.

9. Завършете спускането на колата, свалете крика и затегнете гайките напълно. Ако на колелото ви има пет гайки затегнете всяка една след друга последователно, докато не ги затегнете всички. Ако колелото ви е с четири гайки, затегнете ги в противоположни двойки. Облегнете се на колелото, но не използвайте цялата си сила. Ако го чувствате стегнато, то ще остане такова.

10. Поставете крика, гаечния ключ и спуканата гума обратно в багажника и сте готови! След като изминете няколко километра, е добра идея да спрете и да се уверите, че гайките са още на място.

А тези от вас, които са истински джентълмени или се чувстват като такива ще намерят най-съобразителния начин да научат на това и всяка принцеса. Как да държи чадъра докато сменяте гумата, разбира се. 

Назад към всички новини