• Carco.bg
  • Блог
  • Кога са създадени автоматичните скорости
01/03/2024

Кога са създадени автоматичните скорости

Кога са създадени автоматичните скорости

Голяма част от днешните шофьори предпочитат автомобил с автоматични скорости. Но замислял ли си се как са създадени те? Днес те отвеждаме на кратко пътуване във времето, за да разберем.


Еволюцията на автоматичните трансмисии: от хидравлика до електроника


Някога смятани за по-ниска опция от истинските ентусиасти на автомобили и камиони, автоматичните трансмисии сега са често срещани дори сред сериозните предавки, осигурявайки производителност, с която дори ръчната трансмисия не може да се сравни.


Много модерни превозни средства се предлагат само с автоматична скоростна кутия — и в повечето случаи те са по-ефективни и струват по-малко от ръчните трансмисии, ако вземеш предвид износването и разкъсването на движещите се части. Но как стигнахме до тук? Нека видим историята на автоматичните трансмисии и как те са се развили от новост до новия стандарт.


Кой е изобретил автоматичната трансмисия?


Някои приписват на канадския парен инженер Алфред Хорнър Мънро изобретяването на автоматичната трансмисия, чийто дизайн е патентован през 1923 г. Първата такава трансмисия обаче всъщност е пусната през 1904 г. Проектирана от братята Стъртевант от Бостън, тя има високи и ниски предавки напред с маховици, които се превключват въз основа на оборотите на двигателя.


Независимо от това, устройствата на двамата изобретатели са били дефектни. Трансмисията Sturtevant не можела да се справи със силите на бързата смяна на предавките и поради това често се повреждала. Що се отнася до трансмисията на Мънро, тя работила със сгъстен въздух и по този начин не разполагала с надежден източник на енергия за търговска употреба.


Първата хидравлична автоматична трансмисия


През 1932 г. бразилските изобретатели Хосе Браз Арарипе и Фернандо Лели Лемос разработват първия прототип на автоматична скоростна кутия, която използва хидравлично налягане от течност. Дуото продава прототипа на General Motors, който разработва дизайна на Hydra-Matic. Представен през 1940 г., това се смята за първата използваема автоматична трансмисия и едно от най-големите постижения в историята на автомобилостроенето.


Хидравличната технология е допълнително развита и усъвършенствана през следващите десетилетия. През 1947 г. на пазара вече е Dynaflow, който заменя течния съединител. През 50-те години на миналия век BorgWarner представя първата тристепенна автоматична скоростна кутия. Четиристепенните трансмисии с овърдрайв стават популярни в началото на 80-те години на миналия век, а модерните могат да имат до 10 скорости.


През последните години безстепенните трансмисии (CVT) също са широко адаптирани към превозните средства. Замислени за първи път през 1879 г. от Милтън Рийвс, автоматичните CVT заменят фиксираните предавки с ремък и ролки с променлива ширина, което позволява почти безкрайни предавателни числа.


Електронни автоматични трансмисии


Някои автоматични скоростни кутии все още използват хидромеханични блокове за управление с дроселни клапи, вакуумни модулатори, регулатори и други методи. Но от края на 80-те години на миналия век все повече автомобили имат електронно управлявани трансмисии. В тези системи електрическите соленоиди управляват съединителите и лентите. Соленоидите на свой ред се управляват от блок за управление на двигателя или блок за управление на трансмисията.


Това позволява схеми за контрол, които са все по-сложни. Вместо просто да проследяват позицията на дросела и скоростта като механичните системи, електронните контролери на трансмисията могат да проследяват и скоростта на двигателя и спирането.


Като такива трансмисиите могат да превключват по-прецизно за максимална мощност, въртящ момент и ефективност. Те също така се адаптират към обичайните условия на шофиране, като например превключване на по-ниска предавка, когато шофираш по стръмен хълм.


Какви видове има?


Различават се няколко вида кутии с автоматични скорости:




  • Автоматична;




  • Полу-автоматична;




  • Вариаторна;




  • С двоен съединител;




  • С директно изместване;




  • Скоростна кутия „Типтроник.




Разбира се, всяка от тях има своите особености, с които задължително трябва да се запознаеш. А ако ти се налага да избираш за своя автомобил – потърси сервиз, в който ще ти помогнат да направиш правилен избор.


Какви са недостатъците и предимствата?


Ако ти предстои да направиш избор дали да заложиш на кола „автоматик, то разгледай някои от нейните предимства и недостатъци. Ще посочим само малка част, както от положителните, така и от отрицателните характеристики на „автоматика, така че ги използвай ориентировъчно.


Предимства:




  • Има само два педала - газ и спирачка;




  • Позволява по-добро съсредоточаване върху пътя;




  • Предавките се сменят напълно автоматизирано;




  • Изключително подходяща за градски условия.




Недостатъци:




  • По-бавни при потегляне;




  • Не набират толкова бързо;




  • По-голям разход на гориво;




  • По-скъпа и сложна поддръжка при повреда и ремонт.




Защо да закупиш автоматични скорости от Carco.bg?


Авточастите в нашия онлайн магазин са втора употреба, но в никакъв случай не отстъпват на новите такива. Цените са изключително достъпни, а качеството на продуктите – високо. При поръчка, доставката е в рамките на няколко дни, като имаш възможност за връщане или замяна. Ние се стремим да даваме на нашите клиенти само най-доброто. Убеди се в това сам!

Carco.bg e онлайн платформа, която осигурява голямо разнообразие от резервни авточасти втора ръка, но с предварително проверено качество и работоспособност.

Бюлетин

Запишете се за нашия онлайн бюлетин и научавайте първи за промоционални и нови продукти.

© 2024 Carco.bg

Наложен платежБанков път