Зимата вече си заминава, идва лятото и горещините, снегът вече е минало, а температурите започват да се повишават. Това е индикация, че идва времето за смяна на зимните гуми с летни. Кога точно трябва да бъде направено това и какви са глобите, ако не го направите навреме? Кои са най-предпочитаните марки и кога новите решения са за предпочитане пред тези втора ръка?
Обикновено слагаме летни гуми на автомобила си през пролетта. Шофьорите следват едно общо правило когато става дума за смяната на зимни с летни гуми. То е средната 24-часова температура да се повиши поне над 7°C.
Не е препоръчителна смяната на летни гуми при по-ниски температури от 7°C, поради съединенията използвани при изработката на една лятна гума. Те са предназначени за температури над 7°C и при шофиране с летни гуми при по-ниска от тази температура, гумата си губи свойствата, втвърдява се и шофирането се влошава. Зимните гуми не остават по-назад при използване в топло време. При шофиране със зимни гуми в лятна жега, гумите се нагряват до близо 80 градуса по целзий и водачът ще почувства, че колата "влачи" гумите си или че се разтапят по асфалта. Други минуси при шофирането в лятно време със зимни гуми е, че спирачния път се увеличава и при силно нагрети гуми стабилността на автомобила се влошава. Експлоатирани при високи температури зимните гуми издават по-силен шум и грайферът се поврежда.
Трудно може да се определи кога през пролетта ще настъпи момента за смяната на гумите, но обикновено това се случва между средата на месец Март и края на месец Април.
Реално краят на март и началото на април започва плавното увеличение на температурите навън, което е знак, че трябва да се приготвим за смяна. Като по-точен ориентир може да се каже, че 1-ви април е добро начало, през което трябва да помислим за приготовления в тази посока. Експертите съветват летните гуми да се поставят в периода, в който околните температури трайно се задържат и надвишат 7 градуса по Целзий. Другата препоръка е, ако живеете на високи места, където температурите са все още доста ниски и са под 7 градуса, по-добре изчакайте, отколкото да поставите летните си гуми твърде рано.
Защо това е наложително ли? Защото каучукът на зимните и летните гуми значително се различава по своя състав и технически характеристики. Визуално може и да не се открива разлика, но той е с различна твърдост в единия и другия случай при еднакви околни температури. Тоест летните гуми през зимата не могат да осигурят нужното сцепление с асфалта, поради прекомерната твърдост на каучука, вследствие на по-ниските температури. В горещините обаче каучукът на зимните колела, пък става прекалено мек и това води до влошаване на техническите му характеристики.
Именно поради фактите, които обяснихме по-горе, ако автомобилните летни гуми не бъдат сменени навреме или това се случи прекалено рано, колата става неустойчива на пътя, спирачният път е прекалено дълъг, а управлението на превозното средство е затруднено. Всичко това води до влошаване поведението на автомобила по време на път и създаване на предпоставки за ПТП. С несменени навреме летни гуми, Вие представлявате опасност както за останалите участници в пътното движение, така и за себе си и останалите пасажери.
Ето защо, в случай, че не направите смяната навреме, подлежите на солени глоби от пътните контролни органи. Глобата обикновено е в размер на 50 лв. Тя е валидна и в случаите, ако грайферът е под 1,5 мм. Тогава се счита, че той е твърде износен и представляват опасност за останалите участници в пътното движение. С това обаче наказанията не приключват. Ако не сте направили навременна смяна, има вероятност пътните полицаи да спрат колата Ви от движение и Вие повече да не можете да продължите да я използвате.
На пазара днес разнообразието от марки и производители е доста голямо и предложенията са много разнообразни. Разликите при всеки от тях са в много направления: технически характеристики, състав на каучука, неговата дълготрайност, иновативни технологии в оформлението на протектора, гаранция за максимална сигурност, устойчивост и безопасност на пътя.
При избиране на подходящи летни гуми е най-важно да се съобразим с това с какъв размер джанти разполагаме и със сегашните ни гуми. От външната страна на всяка гума е изписана техническа информация от производителя. Често тази информация бива наричана "индекси".
Примерен индекс: 195/65 R15 91H
195 - Размер на гумата в милиметри.
65 - Процентно съотношение височина към ширина на гумата
R - Индекс за радиалната структура на гумата или за по-лесно - какъв цол е гумата.
91 - Индекс за товароносимост. Той е показател за това какъв товар може да издържи една гума.
H - Индекс за скоростта. Показва максималната допустима скорост, която гумата може да издържи. На нашия индекс H максимална скорост е 210км/ч. Други примерни индекси - V-240км/ч, Z-Над 300км/ч, Y-300км/ч, P-150км/ч, S-180км/ч и др.
Въпреки голямото разнообразие от играчи на пазара, съществуват и такива, които са най-предпочитани и са си спечелили доверието пред клиентите. Това са популярните на световно ниво компании, опериращи на местните и глобални пазари.
Сред най-предпочитаните марки, според изследване на агенция “Автостат”, си остава японската Bridgestone, която поддържа най-висок процент на удовлетвореност сред клиентите си. На второ място, с много малък процент разлика, е Michelin, които се отличават с висококачествените си летни гуми, внедрени иновации и дълготрайност на продуктите. Третата най-предпочитана марка е Nokian, а четвъртата и петата в класацията са съответно Pirelli и Continental.
Това накратко са най-харесваните и предпочитани брандове. Разбира се, както споменахме, пазарът е доста разнообразен на компании производители и техните марки, така всеки има правото да избере фаворита си, без значение мястото му в различните класации.
Това е доста спорен въпрос, който постоянно се обсъжда по тематичните форуми и групи в социалните медии. Истината е, че всичко се свежда до това, дали за водачът е по-важно да даде по-малко пари за една идея по-некачествени летни гуми или за него безопасността на пътя е водещ приоритет пред парите, които ще плати.
В случай, че сте от първите, то със сигурност трябва да се насочите към моделите втора ръка, тъй като те са значително по-евтини. Те са с употребен жизнен цикъл и са подходящи в случаите, когато шофирате повече градско и по-рядко извънградско. Ако обаче сте много активен шофьор и месечно навъртате километраж над 10 000 км, то със сигурност трябва да се насочите към по-качествените нови летни гуми.
При смяна на гумите най-добър вариант е да се сменят и 4-те гуми. Компромисен вариант е да се сменят единствено две, но е важно да се спазят правилата: двете гуми, които биват сменяни да бъдат монтирани на една и съща ос - отзад или отпред, да са на една марка и да имат еднакви характеристики.
Бюджетен вариант при снабдяването с летни гуми е закупуването на втора употреба такива. Разбира се трябва да се съобразим с това колко износени са те и най-лесно е да проверим дълбочината на грайфера. Според специалисти ако летните гуми са под 3мм дълбочина то те трябва да бъдат сменени. Това влиза в конфликт с нашето законодателство, което е задало минимален грайфер от 1.6мм за лятна гума.
Защото ние сме сред най-популярните и добре заредени онлайн магазини за авточасти втора ръка. При нас:
Carco.bg e онлайн платформа, която осигурява голямо разнообразие от резервни авточасти втора ръка, но с предварително проверено качество и работоспособност.
Запишете се за нашия онлайн бюлетин и научавайте първи за промоционални и нови продукти.
© 2024 Carco.bg
Наложен платежБанков път