• Carco.bg
  • Блог
  • Кои са главните герои в спирачната система на колата ти?
09/06/2023

Кои са главните герои в спирачната система на колата ти?

Кои са главните герои в спирачната система на колата ти?

И децата знаят, че когато натиснеш педала на спирачката на колата, автомобилът ще се забави. Но кои части от спирачната система правят възможно спирането и забавянето? Да знаеш повече за тези части може да ти помогне да разбереш по-добре автомобила си и знаците, че компонентите трябва да бъдат сменени или ремонтирани, и кога е време да потърсиш помощ в сервиза. Продължи да четеш, за да научиш какви са основните части на спирачната система и какво да търсиш, когато се окажат износени.


Главен спирачен цилиндър


Главният спирачен цилиндър е първият и може би най-важен компонент в в спирачната система, защото той задвижва останалата част от системата. Главният цилиндър се активира чрез натискане на спирачния педал, който избутва бутало през цилиндъра, за да прокара спирачната течност през спирачните тръбопроводи.


С други думи, главният цилиндър създава хидравлично налягане, което избутва спирачната течност надолу към спирачните компоненти на всяко колело. Резервоарът за спирачна течност се намира отгоре на главния цилиндър, за да го захранва с течност. Докато главните цилиндри са проектирани да издържат целия живот на вашето превозно средство, понякога те могат да страдат от течове или други механични повреди. Внимавай за тези симптоми на повреден главен цилиндър:




  • Странно усещане на спирачния педал: чувства се мек, хлъзгав или бавно потъва на пода. Това може да означава, че главният цилиндър има теч или не е добре запечатан.




  • Мръсна спирачна течност. Спирачна течност, която изглежда тъмнокафява или черна, може да означава, че гумените уплътнения на главния цилиндър са се развалили и са замърсили течността.




  • Изтичане на течност. Главен цилиндър, чиито уплътнения са износени, може да има видими течове, които капят спирачна течност върху земята под превозното средство.




  • Лампичка за проверка на двигателя. Твоята кола може превозно да е оборудвана със сензори, които сигнализират, щом спирачната система губи налягане поради дефектен главен цилиндър, което подсказва светлинна лампичка за проверка на двигателя.




Серво усилвател


Спирачните усилватели са компонент на силовите спирачни системи. Те умножават силата, приложена от педала на спирачката върху главния цилиндър. Електрическите спирачки се намират в много превозни средства в днешно време, за да направят спирането по-лесно управляемо.


Без усилвател на спирачките ще трябва да положиш много повече усилия, за да забавиш колата си. Повечето усилватели на спирачките са вакуумно усилени, което означава, че двигателят създава вакуум вътре в диафрагмата на усилвателя, за да умножи силата от педала.


Повреденият спирачен усилвател може да създаде опасни условия на шофиране, като затрудни спирането. Често спирачният усилвател се поврежда поради спукана диафрагма или спукан вакуумен маркуч. Ето какви симптоми да търсиш, ако подозираш, че усилвателят на спирачките може да е повреден:




  • Твърд педал на спирачката: педал на спирачката, който се натиска трудно или изключително трудно и не се повдига след натискане – е един от основните индикатори за лош спирачен усилвател.




  • По-дълъг спирачен път. Превозно средство с лош спирачен усилвател може да бъде по-трудно за спиране и може да доведе до по-дълъг спирачен път.




  • Двигателят отказва при спиране. Ако диафрагмата в усилвателя е спукана, тя може да изтегли излишния вакуум от двигателя, причинявайки спирането му.




Спирачна течност


Спирачната течност под налягане е средата, в която се активират механичните части на спирачната система. Тя се изпраща от резервоара за спирачна течност към главния цилиндър. След това през спирачните тръбопроводи и надолу до шублерите или цилиндрите на колелата (ако превозното средство има задни барабанни спирачки) на всяко колело, където се намират спирачните накладки. Тази хидравлична течност не само задейства спирачните накладки и задните челюсти (ако има барабанна спирачка) на всяко колело, но също така действа като смазка и има антикорозионни добавки, за да поддържа спирачната система здрава.



Смяната на спирачна течност е елемент от рутинната поддръжка, който трябва да се проверява приблизително на всеки две години. Ако твоята спирачна течност е замърсена, кална или нивото й е твърде ниско, може да срещнеш следните симптоми:




  • Мек педал на спирачката. Педал, който е прекалено мек и не реагира, може да сигнализира, че течът е причинил загубата на твърде много спирачна течност.




  • По-малко ефективни спирачки. Спирачната течност, която е замърсена с въздух или утайка, няма да реагира толкова ефективно, когато е под налягане, което може да доведе до по-дълъг спирачен път.




  • Предупредителна светлина за спирачките. Ако колата ти е оборудвана със сензор в резервоара за спирачна течност, той ще активира предупредителната светлина за спирачките на таблото ти, ако нивата на течността паднат твърде ниско.




Спирачни тръбопроводи и маркучи


Спирачните тръбопроводи и маркучи пренасят спирачна течност от главния цилиндър до шублерите на четирите колела. Спирачните тръбопроводи са твърди метални тръби, прикрепени към каросерията на автомобила и транспортират течността по-голямата част от пътя до колелата. Спирачните маркучи се намират в края на спирачните тръбопроводи и се използват за пренасяне на останалата част от течността до всеки шублер или цилиндър на колелото. Спирачните маркучи са направени от гума, за да позволят движение между колелото и окачването.

Тези два компонента са направени да издържат десетки хиляди мили, но трябва да се проверяват редовно за течове или повреди. Ето как да провериш дали имат проблем:




  • Мек педал на спирачката. Ако тръбопровод или маркуч е изтекъл, това може да компрометира налягането на хидравличната течност, от която спирачките ти трябва да „взимат”, за да работят, което води до опасно мек педал.




  • Видимо износен спирачен маркуч. Излагането на атмосферни влияния и топлина с течение на времето може да доведе до спирачни маркучи с пукнатини, разкъсвания или протрити нишки, които могат бързо да се превърнат в теч.




Спирачен апарат


Спирачните апарати са компонент, поставен на всяко колело и се срещат само в дисковите спирачни системи. Те действат като метална скоба върху диска или ротора на колелото. Когато се натисне педалът на спирачката, спирачната течност активира набор от бутала вътре в шублера, които притискат спирачните накладки към ротора и забавят автомобила.


Спирачните апарати са създадени да издържат десетки хиляди километри без проблем, но с остаряването буталата вътре в апарата може да се забият или самият апарат може да протече или също да се блокира. Внимавай за следните симптоми:




  • Видими течове. Постоянното излагане на топлина от спирането може да доведе до разрушаване на гумените уплътнения на шублера с течение на времето, което може да доведе до течове на спирачна течност под превозното средство и близо до колелата.




  • Неефективни спирачки. Ако шублерът е натрупал твърде много мръсотия, плъзгачите му може да заседнат, което да му попречи да захване напълно ротора.




  • Колата се „дърпа” на една страна. Когато шублерът започне да се износва от излагане на топлина, буталата му може да се закачат и да създадат съпротивление върху това конкретно колело, карайки го да тегли на тази страна.




Спирачни накладки и челюсти


Спирачните накладки се намират само в дисковите спирачни системи, докато спирачните челюсти се намират в барабанните спирачни системи. При дисковите спирачки спирачните накладки действат като фрикционен материал, който се притиска към ротора на колелото, за да го забави. При барабанните спирачки спирачните челюсти изпълняват същата функция, с изключение на това, че създават триене, като се притискат към вътрешността на барабана.

Спирачните накладки са част от рутинната поддръжка и трябва да се сменят на редовни интервали. Въпреки това, по-добрият начин да разбереш дали имат нужда от смяна е по това колко тънки са те. Спирачните накладки трябва да се сменят, когато се износят до около 3 до 4 мм дебелина. Ето някои симптоми на износени спирачни накладки:




  • Скърцащ шум. Някои спирачни накладки се доставят с вграден индикатор, който издава скърцащ звук, когато станат твърде тънки, което те уведомява, че трябва да бъдат сменени. Ако чуеш силен шум, това вероятно означава, че подложките са напълно износени. Ако чуеш скърцане, смени спирачните накладки възможно най-скоро.




  • Неефективни спирачки. Тъй като спирачните накладки се износват, тяхната спирачна реакция се влошава – особено при ситуации на рязко спиране.




Спирачен ротор и барабан


Спирачният ротор е метален диск, прикрепен към главината на колелото, който се среща само при дискови спирачни системи. Той се върти заедно с колелото, така че когато спирачните накладки притиснат ротора, цялото колело спира. При барабанните спирачни системи спирачният барабан също се върти заедно с колелото, но съдържа колесни цилиндри и спирачни челюсти, които забавят въртенето на барабана.


Спирачните ротори издържат по-дълго от спирачните накладки, но страдат от подобно износване поради топлина и триене и трябва да бъдат сменени в някакъв момент. Роторите понякога могат да бъдат преработени или заменени изцяло. Внимавай за тези симптоми на лош спирачен ротор:




  • Скърцащи или стържещи звуци. Ротор, който се е изкривил, може да издава скърцащ звук при натискане на спирачките и стържещ шум.




  • Вибрации на спирачния педал. Ако един или повече ротори са изкривени, това може да причини неравномерни вибрации, усетени през спирачния педал или волана (по време на спиране).




  • По-дълги спирачни разстояния. Ротори, които са набраздени или изкривени, като цяло са по-малко ефективни и могат небезопасно да увеличат спирачния път.



Carco.bg e онлайн платформа, която осигурява голямо разнообразие от резервни авточасти втора ръка, но с предварително проверено качество и работоспособност.

Бюлетин

Запишете се за нашия онлайн бюлетин и научавайте първи за промоционални и нови продукти.

© 2024 Carco.bg

Наложен платежБанков път