Кратка история на кормилните системи

Замисляли ли сте се каква е историята на волана? Като всяка част на автомобила и воланът претърпява много промени, които е трябвало да дочакат своето време. Докато някои може да си мислят, че воланът идва с изобретяването на автомобила, произходът на привидно простото устройство е дълга история. Нека видим в кратка история как се раждат идеите за днешната кормилна система.

В продължение на десетилетия воланът не бил нищо повече от дървен кръг,

монтиран вътре в автомобила, чрез който водачите просто контролирали посоката на движение на превозното средство. Можете да си представите, че управлението на първите автомобили, ако можем да ги наречем така, понеже са приличали по-скоро на парни двигатели, не била лесна задача. Цялата процедура се е извършвала, така да се каже, на ръка единствено със силата на водача.

Разбира се идва и денят, в който започват опитите да се въведе система за кормилно управление. Първият патент за предавка на кормилна уредба е даден на Г. Фитс през 1876 г. По същото време система, базирана на вакуум, е патентована през 1904 г., а през 1902 г. Фредерик Ланчестър патентова хидравлична система в Англия. Нито една от тях не влиза в употреба тогава.

Едва през 20-те години на миналия век започнали експерименти, свързани с употреба на предшественика на днешната система за кормилно управление.

Франсис Дейвис, инженер от Pierce Arrow Motor Car Company, опитвайки се да улесни управлението на шофьорите на камиони, в крайна сметка изобретява първата система, монтирана в автомобил.

Случайно или не, именно морската индустрия предизвика появата на кормилните системи в автомобилите.

Такава всъщност е и историята със самия волан на автомобила. Франсис Дейвис основава част от ранните си опити на системата, използвана в корабите, само че с хидравлика. Решавайки не един и два проблема по пътя си, накрая той успява да вмести системата в автомобилите Cadillac.

Следват разработки на няколко вида кормилни системи. 

В зависимост от това как се захранва воланът, системите могат да бъдат хидравлични, като на Дейвис, електрохидравлични, електрически и т.н. Някои производители, като Citroen и AM General, патентоват свои собствени технологии (DIRAVI и Servotronic).

В продължение на десетилетия единствената роля, дадена на волана, освен да контролира посоката на автомобила, била тази за активиране на клаксона. Едва през 1960 г. някои производители на автомобили започват да монтират превключвателите за управление на круиз контрола върху кормилото. Това било всичко от волана до началото на 90-те години на миналия век, когато напредъкът в информационно-развлекателните системи и джаджиите в автомобилите наистина взима връх. Воланът бързо се превръща в контролен център не само за посоката на автомобила, но и за управление на редица технологии, Звучи малко опасно и разсейващо, а? Е,компании като Mercedes, Ford и Tesla работят върху отнемане на волана от ръцете на шофьорите и може би самоуправляемият автомобил е по-близо, отколкото предполагаме.

Какво друго ще откриете в Carco.bg, освен интересни истории от света на автомобила?

Когато дойде време за смяна на някоя от частите на кормилната система или окачването, при нас ще откриете широка гама от висококачествени и тествани части втора ръка, с които ремонтът на автомобила ще ви излезе много по-евтино, а с помощта на нашите консултанти – и много по-бързо. Открийте носачи, предни и задни мостове, кормилни рейки и още много

Назад към всички новини