• Carco.bg
  • Блог
  • Пълен напред! Кратка история на волана.
29/09/2023

Пълен напред! Кратка история на волана.

Пълен напред! Кратка история на волана.

Aвтомобилът е еволюирал толкова много, че е възможно бъдещите коли изобщо да не са оборудвани с много от нещата, които смятаме за задължителни днес. Едно от тези неща ще бъде воланът, ако в близкото бъдеще започнем да си купуваме самоуправляващи се автомобили.


Тъй като воланът винаги е бил част от автомобила, трудно е да си представиш, че нямаш такъв. Затова ни се стори интересно да разгледаме каква е историята му. Виждаме го в лодки, автобуси, трактори, почти всичко, което можем да си представим като превозно средство. Каква е неговата история и кой го е изобретил? Нека да разгледаме.


Всичко започва в морето


Въпреки че действителната дата на създаване все още не е ясна, британският кралски флот има заслугата за първия корабен волан. През 1703 г. за първи път е документирано, че корабите използват такъв. Първите кормилни колела били разположени над румпела и зад бизанмачтата на кораба. Кормилото било проектирано да се управлява от двама мъже, но капитаните често са имали ограничено място, затова през 1740 г. корабите вече имат две кормила.


„Панар


През 1894 г. в Париж се провежда автомобилно състезание, наречено Париж-Руан, което се смята за първото моторно състезание в света. Alfred Vacheron персонализира своя мотор Panhard с четири конски сили с волан, за да участва в състезанието. Смята се, че това е най-ранното използване на волан в автомобилите. Прз 1898 г. Всички превозни средства Panhard et Lavassor вече са оборудвани с волан.


„Рамблер


Ранните дизайни на Rambler включвали волан, монтиран отляво, и двигател, монтиран отпред. До 1904 г. всички Ramblers ще имат волан, а десет години по-късно той ще замени лоста за управление във всички превозни средства.


В по-голямата си част воланите били просто устроени дървени кръгове, свързани с оста на колелото, много трудни за въртене, които създавали опасност от тежко нараняване на водача при катастрофа.


През 20-те години на миналия век Франсис У. Дейвис изобретява система за управление, която прави шофирането много по-лесно. Той подписва договор с Cadillac, но договорът се проваля поради Голямата депресия през 1934 г.


По време на Втората световна война обаче въоръжените сили се нуждаели от бойни превозни средства, които са лесни за маневриране. През 1940 г. Chevrolet започва да поставя серво усилвател на волана в бронираните превозни средства за британската армия. До края на войната над 10 000 превозни средства вече са оборудвани със серво управление.


Телескопично колело


През 1949 г. Jaguar представя нов волан, който може да се регулира от водача чрез разхлабване на ръкава. През 1942 г. е разработен патент от Saginaw Steering Gear Division, но те няма да предложат собствено телескопично колело до 1965 г.


Заключващ се волан


В края на 60-те години Министерството на транспорта на САЩ изисква всички автомобили да бъдат оборудвани със заключване на волана. Бравите, въведени от General Motors, Ford, AMC и Chrysler, намалят кражбите на автомобили с впечатляваща скорост.


Сгъваема кормилна колона


До края на 60-те години на миналия век правилата за безопасност са въведени от правителството на Съединените щати и във всички превозни средства се изисква сгъваема кормилна колона. Тя е проектирана да предпази водача в случай на катастрофа.


Регулируемият волан


Разработен от Едуард Джеймс Лобдел, регулируемият волан прави шофирането по-лесно, давайки на водача контрол върху изгледа на пътя.


Накланящ се волан


През 1963 г. General Motors представя на пазара волан със седем позиции на накланяне. Накланящият се волан първоначално е бил луксозен артикул в автомобилите, който позволява да се движиш по формата на дъгата.


Регулируема кормилна колона


Регулируемата кормилна колона позволява на шофьорите да регулират височината на волана доста лесно. Системата работи с компресионни ключалки или електрически двигатели.


Въртящ се волан


През 1961 г. Ford направи въртящия се волан достъпен за Thunderbird и много други модели. Въртящият се волан позволява на колелото да се движи надясно, след като превозното средство е паркирано, което прави шофирането толкова по-лесно.


Накланящ се волан


През 1967 г. настъпват промени във федералните стандарти за безопасност на моторните превозни средства. Това е моментът, в който Ford представя въртящия се волан.

Това беше кратката история на автомобилния волан – важен елемент от устройството на автомобила от гледна точка както на комфорта по време на шофиране, така и от прецизността на управлението.


Предлаганите в онлайн магазин Carco.bg волани за коли са разнообразни и предназначени за различните и популярни в България марки – BMW, Audi, Dacia, Citroen, Chevrolet и още много. Най-важната особеност обаче е това, че всеки един от тях е тестван за съвместимост с различните автомобили и е прегледан за отличен външен вид и перфектна функционалност.
Разгледай всички предложения още сега!

Carco.bg e онлайн платформа, която осигурява голямо разнообразие от резервни авточасти втора ръка, но с предварително проверено качество и работоспособност.

Бюлетин

Запишете се за нашия онлайн бюлетин и научавайте първи за промоционални и нови продукти.

© 2024 Carco.bg

Наложен платежБанков път