3 често срещани симптома на повредена кормилна рейка

Проблемите с кормилната рейка без съмнение са едни от най-критичните повреди, защото именно те са отговорни за промяната в посоката на твоя автомобил.

Повредената кормилна рейка може да те накара да загубиш частичен или пълен контрол над волана на автомобила, което пък може да доведе до фатален инцидент.
От само себе си се разбира, че кормилната рейка е основна процедура за поддръжка на автомобила и обикновено не е особено евтина.

Как може да разбереш дали имаш нужда от ремонт на кормилна рейка?

Добрата новина е, че не е толкова трудно да установиш проблем, ако знаеш какви са симптомите. Преди да ти покажем най-често срещаните проблеми с кормилната рейка, които можеш да идентифицираш сам, нека разгледаме набързо що е то кормилна рейка:

Какво е кормилна рейка?

Това е специален механизъм на автомобила, предназначението на който е спрямо посоката на завъртане на волана да насочва и движението на колелата. Тоест този механизъм може да направлява колелата чрез волана. Основно съществуват два вида кормилна рейка – механична и хидравлична.

Първата е най-простият механизъм, популярен и използван в автомобилите през 70-те и 80-те години. Днес обаче по-предпочитани са хидравличните. Те притежават допълнителна помпа, създаваща налягане в затворена система и задвижваща специална работна течност. Тя оказва въздействие върху отделните механични движещи се части. Така всъщност въртенето на волана за водача е значително облекчено. Въпреки че в същността си кормилните рейки изпълняват една и съща функция, то определено между механичните и хидравличните рейки има различия.

Защо е важно да знаете това?

Защото проблемът ще бъде различен в зависимост от вида на кормилната рейка. Различните части ще доведат до различен вид повреда и това означава, че начинът, по който го диагностицирате, ще бъде различен.

Кои са три от най-често срещаните симптома на повредена кормилна рейка?

Продължителността на живота на кормилната рейка зависи от модела на автомобила, поведението при шофиране и състоянието на пътя. В общи линии обаче се налага смяна поне веднъж през целия живот на колата ти. Забележиш ли някои от симптомите, описани по-долу, е добра идея да обърнеш внимание и да се ориентираш към смяна на кормилната рейка.

Проблем №1: Теч на кормилната течност

Това е най-лесният за идентифициране проблем с кормилната рейка.

Това е проблем, характерен само за хидравличните кормилни рейки.

И така, как да разбереш дали имаш теч на кормилна течност?

Ако намериш петно ​​от масло около колата си, увери дали това е кормилна течност. Най-лесният начин да разбереш със сигурност, е да надникнеш в резервоара за кормилна течност. Дали е в рамките на оптималното ниво на течността, посочено от производителя на автомобила? Ако не е в рамките на индикатора за ниво „MIN“ и „MAX“ на резервоара, спомни си кога за последен път допълни течността. Имай предвид, че кормилната течност не е нещо, което трябва да доливаш всеки месец. Ако е на изчерпване, почти сигурно е, че има теч на кормилната течност.

Проблем №2: Кормилното управление не реагира

Ако завъртиш волана леко, но колата все още се движи право напред, без да променя посоката, значи имаш проблем. Опитай следните стъпки:

 – Паркирай колата си на безопасно място.
– Увери се, че гумите са изправени, т.е върни волана на първоначална позиция.
–  Включете двигателя.
– Увери се, че ръчната ви спирачка е активирана.
– Започни на люлееш волана напред-назад леко.
– Наблюдавай гумите на колата си – движат ли се, докато люлееш волана?

Много шофьори смятат, че е по-лесно да диагностицират проблема, докато колата е в движение, но ти препоръчваме да внимаваш. Задължително е да отидеш на безопасен път, за да тествате. В идеалния случай пътят е прав, широк и има достатъчно място.

– Увери се, че гумите са изправени.
– Включи предавка „D“ и карай бавно.
– Отново започни да люлееш леко волана и се опитай да усетиш дали воланът променя траекторията на колата.

Ако има проблем с кормилната рейка, воланът ще ти се стори много лек, освен това колата няма (или почти няма)  да промени посоката си. Кормилно управление, което не реагира, обикновено е резултат от износване на кормилната рейка. Говори със специалист по ремонт на кормилна рейка близо до теб, ако имаш този проблем.

Проблем #3: Шум от потропване/почукване при завиване

Тропащите или почукващи звуци са други признаци за проблем с кормилната рейка.
Този звук идва сякаш някой почуква по автомобила отдолу. Когато въртиш волана си, вслушай се за този шум. Обикновено се чува близо до мястото, където е кракът ти.
За да не се объркаш с друг шум, причинен от съвсем различен проблем, имай предвид, че почукващият звук обикновено се чува веднъж и след това да има паузи преди ново почукване, а в някои случаи можеш да го чуеш отново, когато върнеш волана в първоначалната позиция. Чуеш ли тези неща, най-вероятно имаш проблем с кормилната рейка.

Какво да правиш, ако установиш проблем с кормилната рейка?

Ако си решил самостоятелно да извършиш смяната на кормилната рейка на автомобила си, първо прочети инструкциите за смяна, касаещи конкретния модел и марка автомобил. Експертите съветват ден преди смяната да се напръскат всички болтове и гайки, които ще се развиват, с помощта на материали за смазване, за да стане това по-лесно.  Ето и следващите стъпки:

– Натисни ръчната спирачка и вдигни колата на подемник.
– Болтовете на гумите се развиват, а колелата се свалят от главините.
– Отстрани абсорбера, който ще ти открие достъп до кормилната рейка.
– Премахни крепежните гайки от скобата, държаща кормилната рейка и я отстрани
– Постави новата кормилна рейка и извърши процеса в обратния ред, за да сглобиш всичко.

Как ремонтът да ти излезе възможно най-икономично?
В Carco.bg авточастите и кормилните рейки втора ръка са с отлично качество и на достъпни цени. В същото време, ние с голяма прецизност подбираме и тестваме всички авто компоненти, които предлагаме в онлайн магазина. При евентуална нужда от допълнителна информация, невъзможност за избор или трудности в пазаруването, свържете се с наш експерт!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назад към всички новини